Playtest Sprint 2¶
Testplan¶
Test doelen¶
Waar willen wij achter komen door middel van deze playtest?
- Of het duidelijk is hoe een potje begonnen kan worden
- Of een speler zelf kan ontdekken wat de regels zijn om tiles te plaatsen
Taken voor de testpersonen¶
- Start een potje
- Plaats een tile
- Vul het gehele bord met tiles
Taken voor de testers¶
- De playtest opnemen
- Opmerkingen van de testpersonen opschrijven
- Timen hoe lang het de testpersonen kost om de taken te behalen
- Andere observaties over de testpersoon noteren
- Bewijs creëren
Datapunten¶
De soorten data dat wij willen verzamelen tijdens de test.
- Opmerkingen van de testpersonen
- Hoe lang het duurde om elke taak te behalen
- Wat voor assumpties de testpersonen maakte over de werking van het spel
- En andere observaties van de testpersonen
Feedback na de test¶
Voor feedback na de test hebben wij gekozen voor een anonieme enquête. Want daarmee kunnen wij verder gaan naar de volgende tester terwijl de vorige alle tijd heeft om veel informatie in te vullen. Ook doordat de enquête anoniem is zullen de testers hopelijk zich vrijer voelen om eerlijker te zijn met hun feedback.
De enquête is hier te vinden.
Erin hebben wij gevraagd hoe vaak ze bordspellen en digitale spellen spelen, samen met een paar andere vragen om een beter idee te krijgen over wat voor soort speler ze zijn. Daarnaast hadden vragen gesteld over het spel, hoe de playtest ging en als laatste de enquête zelf. Elke van deze vragen had een meerkeuze vraag waar een cijfer gekozen moest worden, samen met een open vraag voor meer details. Ook had elke onderdeel als laatste nog een open vakje waar meer informatie in gegeven kan worden.
Resultaten¶
Bewijs¶
# | Audio opname |
---|---|
Testpersoon 1 | |
Testpersoon 2 | |
Testpersoon 3 | |
Testpersoon 4 | |
Testpersoon 5 |
Datapunten¶
Tijd besteed aan taken¶
# | Een potje starten | Een tile plaatsen | Het bord vullen |
---|---|---|---|
Testpersoon 1 | 14 sec | 22 sec | 6 min 11 sec |
Testpersoon 2 | 6 sec | 17 sec | onbekend (playtest was verstoord) |
Testpersoon 3 | 7 sec | 21 sec | 2 min 15 sec |
Testpersoon 4 | 16 sec | 6 sec | 3 min 47 sec |
Testpersoon 5 | 12 sec | 23 sec | 2 min 13 sec |
Gemiddeld | 11 sec | 18 sec | 3 min 37 sec |
Aannames over de werking van het spel¶
De grootste aanname was juist dat tiles niet gedraaid konden worden, want niemand probeerde het. Dus hadden wij het voor iedereen uiteindelijk moeten uitleggen.
De twee na grootste aanname was dat er geen speciale regels waren om tiles te plaatsen. Natuurlijk ontdekte de testpersonen snel dat dit niet was. Maar dit kwam doordat de zijdes van de tiles niet goed zichtbaar en herkenbaar zijn.
Algemene observaties¶
Andere algemene observaties over de testpersonen zijn:
- Proberen zomaar te klikken voordat ze denken dat er regels zijn voor de tiles
- Kan de verschillende zijkanten van tiles moeilijk herkennen
- Hadden moeite met verschil zien tussen de hoverende tile onder de muis en de geplaatste tiles, zeker wanneer die hoverende muis boven geplaatste tiles komt te staan
- Meerdere testpersonen probeerden ervoor te zorgen dat ze geen tiles meer konden plaatsen, maar het lukte niemand
Antwoorden op enquête vragen¶
De enquête na de playtest was grotendeels een success, maar wij hebben van maar 4 van de 5 testpersonen een antwoord ontvangen. Dus het is niet helemaal compleet.
Persoonlijke vragen¶
Hier hadden we ook nog een open vraag voor extra informatie, maar wij hebben hierin geen nuttige informatie ontvangen.
Game vragen¶
Extra uitleg hierop was, naast dat het spel nog niet af is, dat het niet duidelijk is hoe en wat je moet doen.
Hierop was extra uitleg dat de kleuren en vormen niet heel zichtbaar zijn. En dat ze niet per se heel mooi zijn.
Playtest vragen¶
Uit de extra feedback blijkt dat het enigste wat mis ging was dat hoe je tiles moet draaien niet duidelijk was.
De testpersonen vonden het fijn om een klein beetje hulp te krijgen wanneer het nodig is, maar toch met de ruimte om zelf fouten te maken.
Enquête vragen¶
Hier was de feedback dat het makkelijk was om in te vullen, maar toch zijn de gegeven scores heel verspreid. Volgens mij komt dit omdat normaal/bij de andere vragen “goed” rechts staat en “slecht” links, maar met deze vraag is dat niet zo. Dus sommigen testpersonen die de vraag niet heel goed hebben gelezen hebben het verkeerd om ingevuld.
Als laatste feedback over de enquête zelf was om meer gerichte vragen te hebben over wat wij hebben getest. Want deze vragen waren natuurlijk meer algemeen over het spel en de playtest zelf, in plaats van wat er ook werd geplaytest.
Conclusie¶
Zoals verwacht zijn de zijkanten van tiles moeilijk uit elkaar te halen om ze naast elkaar te plaatsen. Maar wat minder verwacht was dat alle soorten zijkanten moeilijk zijn, in plaats van alleen de groene platteland en bos zijkanten.
Ook was verwacht dat de testpersonen wat moeite zouden hebben met ontdekken hoe het spel gespeeld word. Maar wat niet verwacht was dat niemand heeft geprobeerd om toetsen te drukken om de tiles te draaien.
Ook wat als laatste wat wij ontdekte was dat de oplossing om ervoor te zorgen dat veel tiles kunnen matchen, door elke twee zijdes dezelfde type te geven, heel goed werkt. Zo goed dat het niemand was gelukt om het spel te soft-locken, terwijl meerdere testpersonen het wel probeerde.
Bronnen¶
- Playtest. (2023, 17 november). knowledgebase.hbo-ict-hva.nl.
Geraadpleegd op 13 maart 2023, van https://knowledgebase.hbo-ict-hva.nl/1_beroepstaken/gebruikers_interactie/realiseren/playtest/
Gecreëerd: March 13, 2024