Ga naar inhoud

Game Design Document

Dit is het game design document voor het spel Project 6-9. Hierin worden de opzet, de spelregels, het spelboard en de verschillende onderdelen van het spel beschreven.

Changelogs

Wanneer Wie Wat
4/03/2024 Thomas Core elements veranderd, zie notitie.
26/03/2024 Thomas Keuzes genoteerd bij alle formal elements, prototype en concept art.
2/04/2024 Bartek Redenering uitgebreid bij alle keuzes.

Inspiratie

Risk Catan Carcassonne
Risk Catan Carcassonne
Dorfromantik Land above sea below Panorama
Dorfromantik Land Above Sea Below Panorama

Wij hebben inspiratie genomen van veel spellen die vergelijkbare onderdelen hebben en deze gecombineerd tot één spel.

Wij hebben de zeshoekige tiles van Catan, Dorfromantik en vergelijkbare spellen overgenomen en gecombineerd met het strategische conflict met andere spelers van Risk en Carcassonne.

Ons spel is anders dan deze spellen omdat het een combinatie is van de beste elementen van elk ander spel.

Prototype en concept art

Prototype Concept art
Prototype Concept art
Concept art Concept art
Afval van Prototype Gefaalde concept art

We begonnen met het maken van een concept voor het bord, en hebben daarna een fysieke prototype van karton en papier gemaakt.

Keuze

📝 Keuze: Wij hebben gekozen om een fysieke prototype en concept art te maken zodat we een goed idee hadden hoe het spel eruit moest zien en hoe het spel gespeeld kon worden.

Formal Elements

In dit stukje leggen we de formal elements uit en hoe wij deze willen toepassen in het spel.

Objectives (Goals)

Het doel is om de basissen van andere spelers te vernietigen en als laatste over te blijven.

Keuze

📝 Keuze: Wij hebben hiervoor gekozen omdat het concept van een thuisbasis dat beschermd moet worden bekend is bij veel spelers, omdat het in veel spellen voorkomt. Het is ook een simpele doel en makkelijk te begrijpen.

Rules (Mechanics)

Core mechanics

  • Tiles mogen alleen geplaatst worden met een correcte verbinding met tenminste één andere tile.
  • Wanneer de eenheden van een speler op dezelfde tile komen als de eenheden of gebouw van een andere speler word er gevochten door te dobbelen.
  • Gebouwen mogen alleen geplaatst worden op tiles die aan 2 andere dezelfde tiles grenst, hoe meer van de goede tiles hoe meer units een gebouw produceerd.
Keuze

📝 Keuze: Wij hebben ervoor gekozen om alles beïnvloed te laten worden door de terrein dat elk spel ook uniek maakt, en alle spelers de vrijheid te geven om hun eigen situatie te beïnvloeden. Daarnaast hebben wij gekozen voor een zeshoekige grid, om het makkelijker te maken om meer passende verbindingen te hebben en moeilijker om iets compleet te blokkeren. Anders zou het vaker voorkomen dat bijvoorbeeld eenheden niet naar veel plekken toe kunnen gaan.

Verandering

📝 Note: Op 4/3/2024: Hebben wij de regels voor het plaatsen van gebouwen veranderd. Eerst: Gebouwen mogen alleen geplaatst worden op hoeken waar de juiste soorten zijdes samenkomen.

Nu: Gebouwen mogen alleen geplaatst worden op tiles die aan 2 andere dezelfde tiles grenst, hoe meer van de goede tiles hoe meer units een gebouw produceerd.

Secondary mechanics

  • Tiles mogen alleen op het spel onderbord geplaatst worden.
  • Je kunt met kaarten tiles vernietigen, verwisselen of stelen van andere spelers.
Keuze

📝 Keuze: Wij hebben gekozen om acties te verstoppen achter kaarten zodat de speler elke spel andere opties heeft. En dus een nieuwe strategie moet uitproberen.

Procedures

  • Per beurt kan de speler één tile plaatsen uit hun hand.
  • Per beurt kan de speler elke aantal kaarten leggen uit hun hand.
  • De beurt eindigt door een nieuwe kaart te pakken.
Keuze

📝 Keuze: Wij hebben voor deze structuur gekozen zodat spelers net zoals in risk veel in hun beurt kunnen doen totdat ze vast komen. Om in één keer een soort van verrassingsaanval te kunnen doen. Maar tiles zijn nog wel één per beurt omdat je er nooit nieuwe krijgt en ze dus niet kan sparen voor een enkel moment.

Resources

  • Tiles in je hand
  • Kaarten in je hand
  • Gebouwde gebouwen
  • Eenheden
Keuze

📝 Keuze: Sommigen resources zijn vanzelfsprekend met een competitief spel zoals deze, zoals de gebouwen en eenheden. Maar de tiles zorgen ervoor dat spelers zelf gedeeltelijke controle hebben over hun situatie. En de kaarten zorgen ervoor dat spelers kunnen sparen voor één speciale grote verrassingsaanval.

Conflict

Het conflict is tussen de spelers, doordat elke speler tegen elkaar moet vechten om te kunnen winnen.

Keuze

📝 Keuze: Wij hebben hiervoor gekozen om een natuurlijke competitie te creëren waar de moeilijkheidsgraad bepaald is door de medespelers.

Players

Het spel is voor 2 tot 6 spelers waar elke speler voor zichzelf tegen elkaar speelt. Dit is anders dan het geplande 2 tot 4 spelers, omdat hoe meer hoe beter. En zodat er minder vaak de situatie komt dat niet iedereen in een groep mee kan spelen.

Keuze

📝 Keuze: Wij hebben gekozen om ook meer dan 4 spelers toe te staan zodat families met bijvoorbeeld 5 of 6 mensen het ook allemaal samen kan spelen.

Boundaries

De boundaries zijn om alles dat in het spel zit. Het spel bord met alle gebouwen en eenheden erop en de kaarten en tiles in de handen van elke speler.

Keuze

📝 Keuze: Wij hebben gekozen voor deze boundaries omdat anders spelers elkaar kunnen vermijden. Dan zou er nooit iets in het spel gebeuren.

Outcome

De uitkomst van het spel is dat één speler met hun basis als laatste overblijft nadat die de basissen van alle andere spelers heeft vernietigd.

Dramatic Elements

Het verhaal en thema rond het spel is dat er in de eerste wereld oorlog een manier is uitgevonden om nieuw land te maken in de zee. Deze land heeft veel nieuwe grondstoffen die gebruikt willen worden door de verschillende kanten van de oorlog. Daarom word er vors over gevochten.

Keuze

📝 Keuze: Wij hebben hiervoor gekozen omdat het een interessante onderwerp maakt, maar niet met te veel details zodat de speler creatief een specifieker verhaal kan verzinnen. Wat ervoor zorgt dat de speler meer betrokken word met het spel.

Types of fun

De soorten pret dat spelers krijgen van ons spel en waarom zij het opnieuw willen spelen.

Main fun:

  • Challange: de spelers moeten strategisch hun tiles, gebouwen, kaarten en eenheden plaatsen om de beste kans te hebben om te winnen.

Focus op:

  • Competitie: met de andere spelers om de winnaar te worden.
  • Strategie: de spelers moeten strategisch hun tiles en gebouwen plaatsen om de beste kans te hebben om te winnen.

Extra pret:

  • Macht: als het spel doorgaat word langzaam een sterk leger opgebouwd door spelers dat ze macht over elkaar geeft.
  • Verandering: elk spel heeft een nieuw unieke situatie op de bord.
Keuze

📝 Keuze: Wij hebben gekozen voor deze types of fun omdat ze goed passen in de game die wij in zicht hebben.

Verandering

📝 Note: Op 26/3/2024: Wij hebben de types of fun veranderd van de volgende:

  • Competitie: met de andere spelers om de winnaar te worden.
  • Verandering: elk spel heeft een nieuw unieke situatie op de bord.
  • Strategie: de spelers moeten strategisch hun tiles en gebouwen plaatsen om de beste kans te hebben om te winnen.
  • Macht: als het spel doorgaat word langzaam een sterk leger opgebouwd door spelers dat ze macht over elkaar geeft.

Naar de volgende:

Main fun:

  • Challange: de spelers moeten strategisch hun tiles, gebouwen, kaarten en eenheden plaatsen om de beste kans te hebben om te winnen.

Focus op:

  • Competitie: met de andere spelers om de winnaar te worden.
  • Strategie: de spelers moeten strategisch hun tiles en gebouwen plaatsen om de beste kans te hebben om te winnen.

Extra pret:

  • Macht: als het spel doorgaat word langzaam een sterk leger opgebouwd door spelers dat ze macht over elkaar geeft.
  • Verandering: elk spel heeft een nieuw unieke situatie op de bord.

Laatst geüpdatet: April 30, 2024
Gecreëerd: February 15, 2024